Principper vedr. teamdannelse og teamsamarbejde
Der etableres team omkring hver storgruppe, hvor det sikres, at der er tilstrækkelig faglig bredde samt repræsentation af begge køn
- En storgruppe består af 75-110 elever fra samme årgang med 3-4 klasser
- Det aftales i det enkelte klasseteam, hvordan klasselæreropgaven løses/fordeles
- Den enkelte lærer underviser så vidt muligt kun i én storgruppe og deltager kun i ét storteam for at sikre størst mulig kvalitet i teamsamarbejdet
- For at understøtte størst mulig videndeling underviser lærere med vejleder- og specialopgaver også i almenundervisningen
- For at styrke differentiering, videndeling, kontinuitet og sammenhæng i undervisningen i fagene gennem hele skoleforløbet samarbejder lærerne i fagteam på årgangsniveau
Vedtaget i skolebestyrelsen den 2/6 2021
Jannie Foss Hansen Birgit Villebro
Formand skoleleder
Retningslinier vedr. udmøntning af ovenstående:
Samarbejdet på skolen foregår i følgende team:
Storteam
Beskrivelse/ Deltagerkreds |
Lærerne omkring 3-5 parallelklasser |
Mål: |
|
Opgaver: |
|
Fagteam:
Beskrivelse/ deltagerkreds: |
Hver lærer deltager i 1 af følgende fagteam/år: · Dansk · Fremmedsprog (engelsk, tysk, fransk) · Idræt · Humanistiske fag (historie, kristendomskundskab, samfundsfag) · Matematik · Naturfag (biologi, geografi, fysik/kemi) |
Mål: |
At der på overordnet skoleniveau sker erfaringsudveksling og drøftelse vedr. den pædagogiske praksis i de enkelte fag m.h.p. dannelse og udvikling af fælles fagsyn samt kontinuitet og ensartet progression i undervisningen |
Organisering |
Hvert fagteam afholder 4 årlige fællesmøder á 1-2 timer kalenderlagt i forbindelse med skoleårets planlægning. Ledelsen understøtter løbende arbejdet f.eks. gennem sparring med fagteamformand, mødedeltagelse m.v. |
Opgaver |
Følge og formidle udvikling af metoder og materialer Følge og formidle udvikling vedr. prøverne Udvikle og koordinere samarbejde med eksterne parter Formidle og udveksle erfaringer og ny viden vedr. forskning/udvikling fra litteratur, kurser, netværk eller egen undervisning |
Revideret februar 2021
Klasselærerfunktion
Mål: At der er et kvalitetsfyldt og professionelt samarbejde om elevernes faglige, personlige og sociale udvikling – med fokus på såvel individ som gruppeniveau
Opgaver:
Kontakt-/klasselærere omkring en klasse aftaler struktur og opgavefordeling i samarbejdet om nedenstående opgaver:
- Planlægge og udføre skole-hjemsamarbejdet i henhold til bestyrelsens principper herfor.
- Opbygge og vedligeholde nær kontakt til klassens elever – både den samlede gruppe og individuelt efter behov
- Løbende opfølgning på elevernes læring og trivsel individuelt/i elevgruppen på baggrund af data f.eks. fravær, observationer, samtaler og vejlede den enkelte elev efter behov bl.a. gennem samtaler i lær/træn
- Samarbejde med UU-vejlederen om dennes rådgivning uddannelsesparathed og uddannelsesvalg
- Fastlæggelse af pædagogiske strategier for klassen som helhed samt handleplaner vedr. særlige indsatser for enkeltelever
- Varetage arbejdet vedrørende klassen som helhed samt de enkelte elever i forhold til:
Skolens ledelse, øvrige lærere og andre personalegrupper på skolen, andre kommunale myndigheder, f.eks. PPR, sundhedsplejen, familieafdeling, ungdomsskole - Koordinere i forbindelse med fællesarrangementer for hele eller dele af skolen
- Koordinere opgaver i forbindelse med udtalelser og karaktergivning vedrørende den enkelte elev/klassen.