Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Teamdannelse, fleksibel tilrettelæggelse og teamsamarbejde

​​​​​​

Principper vedr. teamdannelse og teamsamarbejde

Der etableres team omkring hver storgruppe, hvor det sikres, at der er tilstrækkelig faglig bredde samt repræsentation af begge køn

  • En storgruppe består af 75-110 elever fra samme årgang med 3-4 klasser

  • Det aftales i det enkelte klasseteam, hvordan klasselæreropgaven løses/fordeles

  • Den enkelte lærer underviser så vidt muligt kun i én storgruppe og deltager kun i ét storteam for at sikre størst mulig kvalitet i teamsamarbejdet

  • For at understøtte størst mulig videndeling underviser lærere med vejleder- og specialopgaver også i almenundervisningen

  • For at styrke differentiering, videndeling, kontinuitet og sammenhæng i undervisningen i fagene gennem hele skoleforløbet samarbejder lærerne i fagteam på årgangsniveau

 

 

Vedtaget i skolebestyrelsen den 2/6 2021

Jannie Foss Hansen      Birgit Villebro

Formand                       skoleleder

 

 

 

 

Retningslinier vedr. udmøntning af ovenstående:

 

Samarbejdet på skolen foregår i følgende team:

Storteam

Beskrivelse/

Deltagerkreds

Lærerne omkring 3-5 parallelklasser
(Den enkelte lærer er medlem af ét storteam)
I forbindelse med opgavefordelingen ajourføres alle teamoversigter i AULA

Mål:

  • At indgå i et professionelt læringsfællesskab om at iagttage, reflektere og handle mhp at skabe størst mulig læring og trivsel i den samlede elevgruppe

  • At planlægge, udvikle og koordinere fælles opgaver omkring elevernes læring og trivsel 

  • At fastholde og udvikle fælles værdier i arbejdet med eleverne

Opgaver:

  • At afstemme gensidige forventninger til samarbejdet gn. udarbejdelse/revision af teamkontrakt (1. møde i skoleåret)

  • Aftale procedure m.h.t. udarbejdelse af dagsordener, mødereferater, fleksible skemaer etc.

  • Aftale struktur og opgavefordeling i årets arbejde 

  • Overordnet planlægning af skoleåret for storteamets elever - herunder fastlæggelse af fælles undervisningsforløb og aktiviteter, hvor grundskemaet brydes op jf. overordnet plan 

  • Løbende samarbejde om opgaver vedr. differentiering og inklusion bl.a. gennem drøftelse og sparring på månedlige MINI-KIM-møder

  • Viderebringelse af relevante forslag/temaer til fælles udvikling på skolen gennem koordinatoren 

  • Deltagelse i årlig teamsamtale med ledelsen 

  • Teamkontrakt, dagsordener og referater lægges i teamets mappe på Google drev

Fagteam:

Beskrivelse/

deltagerkreds:

Hver lærer deltager i 1 af følgende fagteam/år:

·        Dansk

·        Fremmedsprog (engelsk, tysk, fransk)

·        Idræt 

·        Humanistiske fag (historie, kristendomskundskab, samfundsfag)

·        Matematik

·        Naturfag (biologi, geografi, fysik/kemi)

Mål:

At der på overordnet skoleniveau sker erfaringsudveksling og drøftelse vedr. den pædagogiske praksis i de enkelte fag m.h.p. dannelse og udvikling af fælles fagsyn samt kontinuitet og ensartet progression i undervisningen

Organisering

Hvert fagteam afholder 4 årlige fællesmøder á 1-2 timer kalenderlagt i forbindelse med skoleårets planlægning.
Disse møder planlægges af fagteamformænd

Ledelsen understøtter løbende arbejdet f.eks. gennem sparring med fagteamformand, mødedeltagelse m.v.

Opgaver

Følge og formidle udvikling af metoder og materialer

Følge og formidle udvikling vedr. prøverne

Udvikle og koordinere samarbejde med eksterne parter

Formidle og udveksle erfaringer og ny viden vedr. forskning/udvikling fra litteratur, kurser, netværk eller egen undervisning
Fremsendelse af ønsker/forslag til den årlige budgetlægning ud fra det fælles fagsyn  
Fagteamformanden er ansvarlig for dagsordener og referater lægges på AULA, så det er tilgængeligt for alle 

 

Revideret februar 2021

 

Klasselærerfunktion

Mål:            At der er et kvalitetsfyldt og professionelt samarbejde om elevernes faglige, personlige og sociale udvikling – med fokus på såvel individ som gruppeniveau

Opgaver:
Kontakt-/klasselærere omkring en klasse aftaler struktur og opgavefordeling i samarbejdet om nedenstående opgaver: 

  • Planlægge og udføre skole-hjemsamarbejdet i henhold til bestyrelsens principper herfor. 

  • Opbygge og vedligeholde nær kontakt til klassens elever – både den samlede gruppe og individuelt efter behov

  • Løbende opfølgning på elevernes læring og trivsel individuelt/i elevgruppen på baggrund af data f.eks. fravær, observationer, samtaler og vejlede den enkelte elev efter behov bl.a. gennem samtaler i lær/træn

  •  Samarbejde med UU-vejlederen om dennes rådgivning uddannelsesparathed og uddannelsesvalg

  •  Fastlæggelse af pædagogiske strategier for klassen som helhed samt handleplaner vedr. særlige indsatser for enkeltelever

  • Varetage arbejdet vedrørende klassen som helhed samt de enkelte elever i forhold til:
    Skolens ledelse, øvrige lærere og andre personalegrupper på skolen, andre kommunale myndigheder, f.eks. PPR, sundhedsplejen, familieafdeling, ungdomsskole

  • Koordinere i forbindelse med fællesarrangementer for hele eller dele af skolen

  • Koordinere opgaver i forbindelse med udtalelser og karaktergivning vedrørende den enkelte elev/klassen.