Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skole-hjem-samarbejde

 

PRINCIPPER VEDR. SKOLE-HJEMSAMARBEJDET

Udgangspunkt: Vi forventer, at forældrene viser interesse, engagement og ansvar i forhold til at støtte deres børn i at trives og lære Vi forventer, at forældrene bidrager aktivt til at deres børn bliver en del af det vigtige fællesskab Vi forventer, at forældrene deltager i forældremøder og øvrige arrangementer

Vi bygger samarbejdet mellem forældrene og skolens personale på følgende værdier:

• Åbenhed

• Gensidig tillid

• Ligeværd og respekt for vore forskellige roller i samarbejdet

Mål:

• At sikre alle elever størst muligt udbytte af deres skolegang gennem samarbejdet mellem dem, deres forældre og skolens personale

• At hjælpe eleverne til at tage størst muligt medansvar for deres egen udvikling

Derfor

• Sørger vi for at give elever og forældre en god introduktion til skolen i forbindelse med skolestarten

• Sørger vi for at placere forældremøderne på de forskellige årgange på forskellige datoer

• Har vi til stadighed et højt informationsniveau mellem skole og hjem fortrinsvis gennem Aula og MinUddannelse:

   - Det forventes, at forældre løbende holder sig orienteret på Aula mindst to gange per uge.

   - Personale har op til tre hverdage til at svare på beskeder i Aula.

   - Personfølsomme oplysninger skal markeres som ”følsomme” i beskeder på Aula.

            Se bilag 1. OBS: Besked om  sygefravær er ikke personfølsomt.

 

• Afholder vi trepartsamtaler, møder og arrangementer, hvor elever/forældre/ personale kan - lære hinanden at kende - udveksle viden og erfaringer - drøfte holdninger afklare forventninger til hinanden i samarbejdet

• Opfordrer vi til, at der omkring alle storgrupper etableres kontaktråd bestående af elev- og forældrerepræsentanter, der sammen med klasselærerne kan planlægge fælles møder og arrangementer

Metoder:

Aftales og udvikles i samarbejdet mellem elever/forældre/personale omkring den konkrete storgruppe og kan tage udgangspunkt i følgende idékatalog:

Information

• Opslag

• Ugeplaner

• Udveksling af beskeder i Aula

• Telefonsamtaler

• Sms

Dialog

• Møder

• Trepartsamtaler

• Cafémøder

• Hjemmebesøg

Arrangementer

• Sociale arrangementer

• Foredrag/debat

• Kulturelle arrangementer

• Fremvisning af elevprodukter (film/teater/musik/udstillinger etc.)

• Åbent hus hvor elever viser rundt/viser frem

• Forældrebank – forældre som resursepersoner

Vedtaget i skolebestyrelsen

Den 20. januar 2020

Tanja Schaarup                               Birgit Villebro Skolebestyrelsesformand

Skolebestyrelsesformand                 Skoleleder

                                                     

 

Bilag 1: Personfølsomme oplysninger i Aula

 

Personoplysninger i Aula

Aula kommer til at indeholde mange oplysninger om elevernes hverdag og trivsel. Derfor er det vigtigt at vide, hvad personoplysninger er, og hvordan man skal forholde sig til dem i Aula.

 

Personoplysninger er oplysninger, som kan bruges til at identificere en person. Også selvom oplysningen skal kombineres med andre oplysninger for, at personen kan identificeres. Personoplysninger opdeles i forskellige kategorier, der bl.a. omfatter ’almindelige personoplysninger’ og ’følsomme personoplysninger’.

 

Almindelige personoplysninger Almindelige personoplysninger omfatter oplysninger, der ikke er klassificeret som følsomme. Det er fx identitetsoplysninger såsom navn og adresse, oplysninger om økonomi, eksamen, CV osv.

 

Følsomme personoplysninger Følsomme personoplysninger er oplysninger om:

• Race og etnisk oprindelse

• Politisk overbevisning

• Religiøs eller filosofisk overbevisning

• Fagforeningsmæssige tilhørsforhold

• Genetiske data

• Biometriske data med henblik på entydig identifikation

• Helbredsoplysninger

• Seksuelle forhold eller seksuel orientering.

 

Følsomme personoplysninger skal opmærkes i Aula

Hvis man sender en besked i Aula, der indeholder følsomme personoplysninger – fx om et barns helbred – skal beskeden markeres som følsom. Det gør man ved at klikke på knappen ’Marker som følsomt’.

Når man giver skolen besked om at ens barn er syg – skal man IKKE markere dette som følsomt. Kun ved uddybende oplysninger om sygdommen.

Når beskeden er markeret, kan den kun tilgås og læses af personer med tildelte rettigheder. For at få adgang til følsomme personoplysninger i Aula, skal man desuden logge ind med sit NemID eller bruge en app med pinkode eller fingeraftryk.

Kilde: Aulainfo.dk