Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Funktionsklasse


Funktionsklassen Nymarkskolens specialtilbud


Målgruppen er 7.-9 klasse, for elever med sammensatte udfordringer - kognitive,
socioemotionelle, div. bi-diagnoser, små fysiske handicap.
Vi har pt. 27 elever fordelt på fire klasser 9.J, 9.K, 9.L og 9.M. Der er 5 lærere og 4
socialpædagoger tilknyttet klasserne. Skemaet er reduceret, således elever har 33 timer.


Vision/faglig målsætning


I Nymarkskolens funktionsklasse integreres specialundervisning og den socialpædagogiske
indsats i et samlet tilbud, hvor den røde tråd er læring.
Målet med undervisningen er at styrke elevernes muligheder for at opnå et selvstændigt og
selvvalgt livsforløb. Skolen forbereder de unge til læring til livet, samt videre uddannelse og
arbejde.


Undervisningen:


Undervisningen er defineret som specialundervisning, og der arbejdes ud fra
specialpædagogiske principper om tydelige rammer, struktur, helhedsorientering,
forudsigelighed, genkendelighed og med kontinuitet. Undervisningen finder sted i mindre
grupper. Hovedvægten er lagt på dansk, matematik og naturfag. Derudover undervises i
almindelige skolefag efter folkeskolelovens bestemmelser.
Skolen anvender målrettet forskellige pædagogiske test i dansk og matematik.


Socialpædagogiske aktiviteter og udvidet skole/hjem samarbejde:


NYMARKSKOLEN, Marslevvej 1, 5700 Svendborg, Tlf. 62 23 62 00, nymarkskolen@svendborg.dk,
www.nymarkskolen-svendborg.dk
Der arbejdes grundlæggende med, at det enkelte barn kan fungere i samvær med både
børn og voksne.
Gennem målrettede socialpædagogiske aktiviteter arbejdes der med at styrke elevernes
konflikthåndtering, motivation, selvindsigt, håndtering af følelser, empati og sociale evner.
Skolens socialpædagogiske aktiviteter bygger på at give eleverne positive oplevelser samt
rum og plads til at styrke deres selvtillid, selvværd og dermed give dem lyst til og mod på at
modtage undervisning.
I skolens socialpædagogiske aktiviteter indgår også udvidet forældresamarbejde, desuden
arbejdes med at styrke elevens fritidsliv.


Faglige metoder og tilgange:


Undervisningen tilrettelægges med særligt fokus på, at der er en vekselvirkning mellem
bogligt arbejde, bevægelse, oplevelser, praktisk arbejde og pauser.
Elever der kan, tager Folkeskolens Afgangsprøve i et eller flere fag. Beslutningen om
fritagelse fra dette træffes i et tæt samarbejde mellem elev, forældre, skole og
UU-vejledning.
Relationsarbejdet mellem voksen og elev og mellem eleverne indbyrdes vægtes i det
daglige arbejde. Det er vigtigt, at den enkelte elev er tryg ved både de voksne og
klassekammeraterne. Lærere og pædagoger har fokus på hele tiden at bygge et
relationsmæssigt stillads for eleverne, således at de kan håndtere både sig selv og de
udfordringer, de møder i f.eks. lærings-, pause-, lege- og konfliktsituationer.
Når forældre og personale samarbejder om nedenstående målsætning, har vi et nødvendigt
og godt grundlag for at sikre den enkelte elevs optimale faglige, personlige og sociale
udvikling.


Vores målsætning er at:


● Opstille klare mål for den enkelte elev samt udfordre eleven.
● Opmuntre eleverne til at agere og kunne selv.
● Være anerkendende og tydelige voksne, der lytter og er nærværende.
● Børn og voksne udviser respekt og tolerance overfor hinanden.
● Vise loyalitet i forhold til aftaler.
● Føre en ligeværdig dialog med eleverne og mellem de voksne.
● Styrke et forpligtende og dynamisk fællesskab i skolen.
● Alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige som de kan.
 

Dokumenter mediebibliotek