Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Holddannelse

Principper for holddannelse på Nymarkskolen

Holddannelse giver mulighed for, at læreren kan differentiere i forhold til indhold, metoder, organisation og materialer.

  • Holddannelse forstår vi som en organisationsform, der anvendes i en given periode med et specifikt mål og indhold, som er kendt for eleverne, og som er relateret til den enkelte elevs faglige og alsidige personlige udvikling.
  • Holddannelse kan anvendes for at styrke fagligheden, de sociale relationer, undervisningsdifferentie-ringen og/eller den enkelte elevs selvstændighed og ansvar for egen læring.
  • Holddannelse er et blandt flere værktøjer til inklusion.
  • Holddannelse kan foregå i klassen, på tværs af klasser og årgange og i afdelinger.
  • Holddannelsen som organisationsform kan anvendes i alle skolens fag.
  • Kriterierne for holddannelse kan være: fagligt niveau, køn, engagement, interesser, selvstændighed, læringsstile, sociale relationer og kompetencer.
  • Forudsætningen for holddannelse er at ansvaret for undervisningens tilrettelæggelse ligger hos den enkelte faglærer og i de enkelte team.
  • Holddannelsen foretages altid på baggrund af den løbende evaluering af elevens udbytte af undervis-ningen og forskellige behov.
     

Vedtaget i skolebestyrelsen 4/2 2015
 

 

Holddeling nævnes i Folkeskolelovens §18 og §25.
I Folkeskoleloven står:
 §18 stk. 1: ”Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og arbejdsformer, me-toder, undervisningsmidler og stofudvælgelse, skal i alle fag leve op til folkeskolens formål, mål for fag samt emner og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.”
 § 25 a. Undervisningen kan organiseres i hold inden for den enkelte klasse og på tværs af klasser og klassetrin. Stk. 2. Holddannelsen i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obliga-toriske emner, jf. § 7, kan ske af praktiske og pædagogiske grunde. Den løbende evaluering af elever-nes udbytte af undervisningen og forskellige behov, jf. § 13, stk. 2, og § 18, stk. 4, kan inddrages som en del af grundlaget for pædagogisk begrundet holddannelse. -
 Stk. 4. På 7.-10. klassetrin kan holddannelse i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, som foretages på baggrund af en løbende evaluering, ikke fastlægges på forhånd for et helt skoleår.
-
 Eleverne på 4.-10. klassetrin skal i væsentligt omfang undervises i fag og emner med udgangspunkt i klassen.