Principper vedr. løbende evaluering
Udgangspunkt:
For at understøtte elevernes bevidsthed om og arbejde med egen læringsproces og progression prioriterer vi den løbende evaluering højt.
- Tydelige mål og kriterier danner udgangspunkt for den løbende evaluering af elevens faglige, personlige og sociale udvikling.
- Den løbende evaluering og feedback integreres i den daglige undervisning samt i lærerens arbejde med års- og undervisningsplaner.
- Evalueringen baserer sig på, at læreren systematisk og i samarbejde med eleven opsamler kvantitative og kvalitative data f.eks. observationer, testresultater, produkter, samtaler
- Der skal til stadighed være den størst mulige elevinddragelse i arbejdet med læringsmål og evaluering
- Meddelelsesbogen skal være et aktivt redskab i samarbejdet om læring mellem lærer, elev og forældre
- Alle årsplaner udarbejdes Google Classroom
Aftaler
- Alle fag/forløb skal have tilknyttet kompetenceområder (kompetencemål).
- Alle forløb skal have tilknyttet læringsmål før forløbsstart. Læringsmålene skal være kendt af eleven.
- Min. 3 gange om året foretages evaluering, der er synlig i Meddelelsesbogen.
- Eventuelle aftaler med elever og/eller forældre ved elevsamtaler/trepartsamtaler skal løbende skrives ind.
- Klasselærerne orienterer forældrene, hver gang lærerteamet ønsker forældrene skal læse og forholde sig til deres barns elevplan. Dette skal ske minimum 2-3 gange/år efter flg. plan.
Vi giver karakterer efter flg. plan:
8. årgang | 1/12: Karakterer i alle fag Meddelelsesbog i alle fag Ungdomsuddannelsesvalg Personlige og sociale kompetencer
|
| 1/5: Karakterer i alle fag Meddelelsesbog i alle fag Personlige og sociale kompetencer
|
9. årgang | 1/12: Karakterer i alle fag Meddelelsesbog i alle fag Ungdomsuddannelsesvalg Personlige og sociale kompetencer
| 1/3
| 1/5: Karakterer i alle fag Meddelelsesbog i alle fag Personlige og sociale kompetencer
|
10. årgang | 1/12: Karakterer i alle fag Meddelelsesbog i alle fag Ungdomsuddannelsesvalg Personlige og sociale kompetencer
| 1/3
| 1/5: Karakterer i alle fag Meddelelsesbog i alle fag Personlige og sociale kompetencer
|
Meddelelsbogen skal indeholde status og opfølgning på mål vedr. elevens personlige og sociale kompetencer (motivation, selvstændighed, ansvarlighed, mødestabilitet, samarbejdsevne, respekt, tolerance)
Lærerne skal inddrage eleverne mest muligt i ajourføringen.
Klasse/kontaktlærerne er ansvarlige for at koordinere den fælles del, som omhandler elevens personlige og sociale kompetencer
Revideret sept. 2025