Erhvervspraktik

Principper vedrørende erhvervspraktik
Erhvervspraktik er for alle elever i 1 uge på 9. årgang
Elever har desuden mulighed for at komme i erhvervspraktik 1 uge på 8. årgang, hvis de og deres forældre ønsker dette. Tillige er det i hele forløbet fra 7. til 10. klasse muligt at etablere forskellige former for erhvervspraktik, som en del af individuelt tilrettelagte undervisningsforløb for at øge motivation, afklare uddannelsesvalg etc.
Erhvervspraktik er en del af det obligatoriske emne uddannelse og job (U&J) på 9. årgang
Formål med praktikken
• At opleve en arbejdsplads
• At prøve nogle arbejdsfunktioner
• At få kendskab til et eller flere menneskers arbejdsliv og karrierevej
• At få kendskab til sammenhænge mellem uddannelse og job
• At få motivation til fortsat uddannelse
Erhvervspraktik er ulønnet Erhvervspraktik er et tilbud og en ret, eleven har, og vi opfordrer kraftigt til, at ALLE elever kommer i erhvervspraktik. Elever der ikke tager erhvervspraktik følger undervisning med parallelklasse på skolen.
Erhvervspraktikken forberedes og evalueres og efterbehandles i særlige U&J-moduler, som planlægges af teamet med sparring fra UU-vejlederne. Arbejdet med erhvervspraktikken dokumenteres i den obligatoriske studievalgsportfolie. Skolen har udarbejdet en folder til brug for alle samarbejdspartnere omkring elevernes erhvervspraktik.
Det er elevens eget ansvar med hjælp fra deres forældre at finde en praktikplads.
Godkendt i Skolebestyrelsen den 13. november 2019