Trafikplan

Færdsel til og fra skolen
Skolen har ca. 700 elever fordelt på 2 matrikler nemlig Marslevvej 1, som rummer 7.-9. årgang og Gyldenbjergvej 31, som rummer 10. årgang.
7.-9. årgang kommer fra et stort geografisk område: Tved, Thurø og Ørkildskolens distrikter.
Derfor bruger en del af eleverne – især i vinterhalvåret - offentlig transport for at komme i skole. Busstoppestedet ligger attraktivt lige uden for skolens parkeringsplads.
Anvisninger:

• Vi opfordrer alle de elever, der har mulighed for det, til at gå eller cykle i skole både for at fremme den enkeltes sundhed og for at mindske trafikale problemer ved skolen.
  • Det er vigtigt, at forældre, der kører deres børn i skole, respekterer skiltningen om, at standsning er forbudt i indkørselen.
  • Forældre skal foretage en egentlig parkering, når de skal afsætte både barn og cykel.
  • Alternativt beder vi forældrene i lighed med de få skolebusser vi har om at sætte børnene af i rundkørselen/vendepladsen længere oppe ad Marslevvej.
  • Eleverne skal cykle bag om hallen for at parkere ved blok A og B
  • Eleverne skal cykle ned mod hovedindgangen og til højre for at parkere ved blok D og C
  • For at skabe adgangsvej og parkering af køretøjer i forbindelse med brand eller ulykke er det forbudt at parkere på pladsen lige uden for kontoret
  • For at undgå farlige situationer må flisegangen mellem hal og kontor alene benyttes af gående.

Planer/ønsker:

• Der bør etableres ensretning af trafikken på parkeringspladsen for at skabe bedre flow i trafikken.
  • Der bør etableres gode cykelparkeringsmuligheder på skolen, som der er let adgang til

10. årgang kommer fra et endnu større geografisk område – nemlig hele Svendborg Kommune, og en stor del af eleverne benytter derfor offentligt transport for at komme i skole.

Anvisninger:

• Vi henviser til Vestre Skoles parkeringsinstruks

Planer/ønsker:

• P-pladsområdet bør opdeles i et område til personale og til den øvrige parkering.
  • Der bør etableres tydelig markering af krydsende trafik (cyklister) fra gangbroen
  • Det bør undersøges, om der kan laves en minirundkørsel ved parkeringspladsområdet til fordeling af trafikken.

Trafik og undervisning

• Vi forventer, at den grundlæggende undervisning vedr. færden i trafikken er foretaget i samarbejde mellem skole og hjem i 0.-6. klasse
  • Undervisningen i færdselslære på 7.-10. årgang omfatter derfor især:
  • Sikker trafikal adfærd – repeteres og drøftes især i forbindelse med, at eleverne som del af undervisningen konkret skal færdes i trafikken

Ansvarlighed i trafikken – der undervises i stimulansers indflydelse på trafiksikkerhed samt forholdsregler ved ulykker herunder kursus i førstehjælp på 8. og 10. årgang

• Vi integrerer gerne undervisning i færdselslære og sundhed sammen med den øvrige undervisning i form af tværfaglige emner og forløb
  • Vi forventer, at forældrene tager ansvar for, at deres børns cykler samt evt. knallerter er i en stand, så de opfylder alle krav til sikkerhed og færdselslov
  • Det er skolens forventning, at alle elever anvender cykelhjelm, når cykling er en del af undervisningen.
  • Det er et krav, at alle elever anvender cykelhjelm, når de i skolesammenhæng dyrker cykling som sportsgren f.eks. mountainbike i skoven, Trimdag etc.

Vedtaget i skolebestyrelsen den 12/12 2019

Gitte Storm                                                            Birgit Villebro

Mødeleder                                                             Skoleleder